מרכז טיפולים מתקדם להחלקות שיער והבראת השיער 03-5279777
דף הבית >> מאמרים >> עובדות וטיפים לטיפוח השיער ולשמירה על בריאותו
 

עובדות וטיפים לטיפוח השיער ולשמירה על בריאותו
מאת :לירוי אוחנה לננוקראטין סיסטם ישראל

מה מזיק לשיער? כיצד שומרים על שיער בריא ומהיא נשירה כמה עובדות וטיפים לשמירה על השיער 


בעוד בקרקפת הנורמאלית קיימים כמאה אלף זקיקי שיער, כשלכל זקיק שיער יש מחזור חיים של בין שנתיים ל – 5 שנים, שבסופו השערה נושרת וחדשה צומחת תחתיה. נשירה טבעית זו של עד מאה שערות ליום בממוצע מהווה תהליך טבעי ובריא לחלוטין. השיער בנוי מחלבון הקרוי קרטין, המורכב משילוב של 20 חומצות אמינו שונות, המספקות חוזק וגמישות ולפיכך חיוניות למראה השיער ומרקמו. מדענים גילו שהתדרדרות מצבו של השיער מתרחשת בשל התדלדלות מאגרי חומצות האמינו שבקרטין, דבר הגורם לשיער להיחלש ולאבד את גמישותו, וכן להיות בעל מרקם גס ומקשה למגע. 

מה מזיק לשיער?

  •           גורמים מכניים (סירוק והברשה).
  •           טיפולים תרמיים (פן-מלקחיים).                                        
  •          טיפולים כימיים (צביעה החלקה גוונים ).
  •           השפעות סביבתיות (חום, לחות, קרינה)
  •           השפעות פנימיות (חוסר איזון תזונתי, נטילת תרופות, מחלות).

6  עובדות מעניינות על שיער

 

  •  שיער בלונדיני ושיער אדום ניזוקים יותר מהקרניים האולטרא סגולות של השמש מאשר שיער כהה.
  •  שיער חזק יותר מאלומיניום! שערה בריאה יכולה לשאת משקל של 50 עד 100 גרם מבלי להישבר. על כן, באופן תיאורטי יכול כל שיער הראש, לשאת משקל של 10 טון!
  •  לשיער תכונות אלסטיות: הוא יכול להתארך ב – 30% מאורכו הרגיל. מעבר לגבול זה ייגרם לשיער נזק בלתי הפיך. הגמישות הזאת מנוצלת בכל טכניקות העיצוב, הסלסול או ההחלקה.
  • השיער גדל בכסנטימטר אחד בכל חודש. שיער גדל יותר במשך היום מאשר בלילה ויותר בקיץ מאשר בחורף.
  • צמיחת השיער המואצת מתרחשת בין הגילאים 15 ל – 30.
  • אדם מאבד בממוצע בין 50 ל – 150 שערות ביום. כיוון שבקרקפת נמצאים כמאה אלף זקיקי שיער פעילים, היינו מקריחים לחלוטין תוך 1,000 ימים לולא היתה צומחת שערה חדשה במקום כל שערה שנושרת.

                                                                                                                             

סימנים לשיער לא בריא

 

6 התסמינים לשיער לא בריא כפי שהוגדרו על ידי המכון לשיער של אוקספורד, בריטניה:

 

נטייה לשבירה:

חולשת השיער באה בעקבות אובדן גמישות לשד השיער ונזק בשכבת הקרנית של השיער. המשמעות הינה שהשיער יהפוך לקשה ושביר. כאשר הקליפה אינה מוגנת כראוי, סירוק ותהליכי עיצוב השיער יוצרים חיכוך, אשר גורם לשיער להיות יותר ויותר שביר כך שהשיער ממשיך להיקרע. אחת הסיבות הנפוצות יותר לשיער שביר היא יותר מדי תהליכים כימיים – צביעה, סלסול וכו'.

 

קצוות מפוצלים:

תוצאה של שיער במצב ירוד עקב חספוס של שכבת הקרנית החיצונית. הקליפה פשוט מתחילה להתפרק בקצוות השיער. זה קורה גם כאשר השיער לא עובר תספורת באופן קבוע או בצורה נכונה. תספורת לא נכונה עלולה לשחוק את קצוות השיער, וכל וכך ליצור את הבסיס לקצוות מפוצלים נוספים.

 

חוסר ברק:

כאשר השיער נשחק שכבת הקרנית מתפרקת והשיער הופך מחוספס למגע. כמו כל "משטח" חלק אחר שהופך למחוספס, כך גם הוא מאבד מהברק ומהזוהר שלו. הברק יכול להיעלם גם כתוצאה מהצטברות משקעי לכלוך ואבק של השיער.

 

יובש:

מופיע כאשר שכבת הקרנית נעלמת. הלחות הנמצאת בלשד השערה עלולה להתאדות, במיוחד באוויר יבש ובחשיפה לשמש.

 

קושי בסידור השיער:

כאשר מאפשרים לשיער להגיע לכדי מצב ירוד – ללא סירוק, ללא טיפוח, ללא תשומת לב, ניתקל בבעיה זו.

 חוסר צורה:

נגרם עקב אובדן הגמישות, משקל השיער יכול לגדול או לקטון בצורה משמעותית, תלוי בלחות הסביבה, דבר שהופך את השיער קשה יותר לטיפול. אם השיער לח מדי הוא יהיה כבד, ישר ורפה במראהו. אם הוא יבש מדי, הוא יעביר מטעני חשמל סטטי ו"יתפזר" בצורה לא מבוקרת.

 סובלים מנשירה?
נשירה טבעית של עד מאה שערות ליום מהווה תהליך טבעי ובריא לחלוטין. הבעיה מתחילה כאשר הנשירה הולכת ומתגברת, ומאיימת עלינו בדילול או בהתקרחות. הסיבות לכך יכולות להיות גנטיות, הורמונליות, או סיבות זמניות יותר כגון: תזונה לא מאוזנת, מחסור בברזל ו/או ויטמינים, מחלות זיהומיות שונות, נטילת תרופות, לחץ נפשי ועוד. אז איך יודעים אם הנשירה שלנו חורגת מהנורמלי? אפשר לבצע מבדק קצר, על שיער שלא נחפף לפחות יומיים: תופסים מעט שיער בעזרת האגודל והאצבע ומחליקים את האצבעות הרחק מהראש. חוזרים על הפעולה בחלקים שונים של הראש. אם ברוב המקומות נשארו בידיכם יותר מארבע שערות – נשירה שלכם מוגזמת, וכדאי לטפל בה!

שימו לב: רופא עור יבצע מספר בדיקות ויקבע אם הסיבה לנשירה הי הידלדלות שיער הקשורה לסיבות גנטיות-הורמונליות, או שמדובר בנשירה מסיבות זמניות אשר יטופלו בהתאם.

 הידלדלות שיער של נשים

הידללות שיער היא בעיקרה תופעה גנטית. 70% מהנשים הסובלות מנשירת שיער סובלות למעשה מהידללות תורשתית, בדומה להתקרחות הגברית. בזמן שגברים חווים תהליך התקרחות בדגם מסוים, כמו הידללות שיער בדמות "מפרצים", נשים חוות הידללות שיער בכל הראש, המתחילה בכתר הראש. עם הזמן השיער בצדדים יכול להיעשות דליל יותר, אך רוב הנשים אינן מקריחות לגמרי. הנטייה התורשתית להידלדלות שיער יכולה לעבור הן מצד האם והן מצד האב, ולעיתים הנטייה לדילול שיער מדלגת על דור אחד. פרט לגורם התורשתי, הידללות השיער היא פועל יוצא של המבנה הטבעי של השיער: אצל נשים בעלות שיער עבה יכולה הידללות השיער להיות מינימאלית וכלל לא מורגשת, בעוד אצל נשים ששיערן דק או דליל מלכתחילה , תהליך הזדקנות השיער יותר דרמטי ולעיתים מאוד מטריד.

שימו לב: הידללות שיער אצל נשים יכולה להתחיל כבר בגיל 20, אך על פי רוב סובלות מכך נשים מעל גיל 40.
כיצד מטפלים?

אחד הגורמים העשויים להשפיע על בריאותו של השיער הוא איכות התזונה, ובמיוחד כמות החלבון במזון. החלבון המצוי בכמות גדולה בבשר לסוגיו, בביצים, חלב, גבינות, פולי סויה וקטניות, חיוני ליצירת הקרטין, שהוא מרכיבו העיקרי של השיער. סיבות אחרות הגורמות לדילול שיער הן חוסר ברזל הגורם לאנמיה, חוסר אבץ ועודף ויטמין A. במקרים של חוסרים ברורים אפשר ומומלץ להוסיף לתזונה הסדירה כדורי ברזל, ויטמין 12B ואבץ, כדי למלא את המחסנים המדוללים בגוף, קיימים גם תוספי מזון יחודיים אשר נועדו לתת מענה לבעיית נשירת השיער, המורכבים בדרך כלל משילוב של ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו.

שימו לב: במקרים של הידללות מאסיבית ניתן לקבל טיפול הורמונאלי בשילוב עם טיפול חיצוני.

 התקרחות גברית

התקרחות גברית טיפוסית היא הסיבה הנפוצה ביותר לנשירת שיער בגברים, והיא בדרך כלל מושפעת מתורשה. היא פוגעת ב – 40% מהגברים עד גיל 40, וב – 55% מהגברים עד גיל 50. אצל חלק מהגברים תהליך ההתקרחות מתחיל כבר בשנות העשרים לחייהם. התהליך מתבטא בנשירה הדרגתית של שיער הקרקפת בתבנית אופיינית.

הסיבה להתקרחות הגברית, כפי שעולה ממחקרים עדכניים, היא יצור מוגבר של חומר הקרוי DHT (dihydrotestosterone) בקרקפת. ה – DHT גורם לקיצור הדרגתי של שלב צמיחת השערה ודלדול השיער. מחזור הצמיחה הטבעי של השיער משתבש, והגבר יכול לאבד מספר שערות גדול מהממוצע ליום.

שימו לב: קיימות תרופות מרשם המסייעות בהפחתת יצור ה – DH ובכך עוצרות את מגמת ההתקרחות, ובמקרים מסוימים אף גורמות לצמיחה מחודשת של שיער. מומלץ לשוחח עם רופא עור על התופעה ואפשרויות הטיפול בה.

 קצוות מפוצלים – למה?

 קצוות שיער מפוצלים הם הסיוט של כל אישה ואיש בעלי שיער ארוך, במיוחד אם שערם יבש. זה קורה כאשר הקרום ההגנתי של סיב השיער נחלש ונעלם. במקרה כזה הטיפול הטוב ביותר הוא לגזור את אותם קצוות באורך של בין שניים לשלושה ס"מ. גם אם המטרה היא לגדל שיער, כדאי לדעת כי קצוות מפוצלים "נשברים" ונראים לא טוב, ואם לא נפטרים מהם – במקום שיער ארוך מקבלים שיער ש"עומד במקום", ואפילו מתקצר. הסיבות להיווצרות קצוות מפוצלים:

  •  כאשר השיער ארוך, השומן הטבעי מהקרקפת לא תמיד מגיע לקצוות השיער ומזין אותו.
  •  השיער חשוף לשמש, עובר טיפול מוצרי שיער רבים (לפעמים לא מתאימים) ומיובש במייבשי שיער.
  •  השיער לא מטופל כיאות.
  •  כאשר השיער נצבע יותר מדי הצביעה גורמת ליובש בשיער.
  •  מסרקים ומברשות בעלי איכות ירודה גורמים לקצוות מפוצלים.

 כיצד להימנע מקצוות מפוצלים:

 

  •          טפלו בשיער באופן קבוע.
  •          הימנעו מחום של מייבשי שיער. סרקו את השיער בעדינות והימנעו מהברשה, חפיפה ו"הצקה" לשיער לפני כל פעולה כימית.
  •         חפפו את השיער אחרי הזעה. הזיעה אינה בריאה לשיער.
  •          התייעצו עם מעצב השיער שלכם לגבי סיוע לשיער לאחר פעולות כימיות כמו צביעה, החלקה, סלסול, גוונים וכדומה.
  •          השתמשו במוצרים איכותיים המיועדים לסגירת קשקשת השיער כמו מסיכה סרום,קראטין,סיליקון ועוד.

 הטיפול בקשקשים:

 הקשקשים הם התקלפות עודפת של עור הקרקפת, המייצרת קשקשים לבנים, קטנים ודקים מאוד. התקלפות זו מחלישה את השיער ומגרה את הקרקפת.

יכולים להיווצר קשקשים גם כסוג של מיקרואורגניזם/פטרייה החי על פני עור הקרקפת, ומשבש את רובד החיידקים הטבעי המצוי באופן נורמלי על קרקפת בריאה.

 ממה נגרמים קשקשים:

  •         זיהום אויר
  •           מתח
  •          חוסר איזון הורמונלי
  •          תזונה לקויה
  •         חילופי עונות
  •          טיפולים קוסמטיים אגרסיביים

 כיצד לטפל בקשקשים?
יש להימנע ככל האפשר מהגורמים שהוזכרו למעלה. מעבר לכך מומלץ להקפיד על חפיפות שיער בשמפו מיוחד נגד קשקשים, קיימים בשוק מגוון סוגים. אם זה אינו פותר את הבעיה – יש לפנות לרופא עור לקבלת מרשם לשמפו רפואי.

כללים לחפיפה נכונה

 התירו קשרים:
חפיפה יכולה לגרום לקשרים סבוכים בשיער, העלולים בסופו של דבר לפגום בשיער. משום כך מומלץ להבריש או לסרק את השיער לפני החפיפה. סירוק אידיאלי ייעשה בעזרת מסרק רחב שיניים, המצמצם את הפגיעה בשיער. התחילו לסרק בקצוות וסיימו בשורשים: אחר כך סרקו את השיער בתנועה אחת מלמעלה למטה.

 

השתמשו תמיד מסיכת שיער איכותית:

העבירו אותה בכל השיער – בכמויות נדיבות. אם המסיכה "כבדה" מדי עבור שיערכם העדיפו לבחור במסיכה קלה יותר על פני האופציה להפחית את הכמות. מרחו את המסיכה מהשורשים ועד לקצוות ועסו בעדינות את הקרקפת. השאירו למשך כ 5-20 דקות ושטפו. אין צורך לשטוף מהשיער את כל המסיכה – הותרת כמות קטנה של מרכך על הקצוות תסייע בהגנת השיער.

 טפלו בשיער בעדינות:

אחרי השטיפה לחצו בעדינות כך שהמים העודפים ייצאו – אל תסחטו ואת תמתחו את השיער. כאשר השיער רטוב נפתחים רבים מקשרי המימן שאחראיים לחוזק ולגמישות השיער, ומכאן שקל יותר לעוות את צורתו כשהוא רטוב.

יבשו בלחיצות עם מגבת חמה:

גם ייבוש שיער באמצעות שפשוף או חום יכול לגרום נזק. "ייבוש בספיגה" הוא הדרך הנכונה ביותר להסיר את המים העודפים לאחר החפיפה, רצוי עם מגבת חמה בעלת יכולת ספיגה גבוהה.

מאת :לירוי אוחנה לננוקראטין סיסטם ישראל

                          לשאלות נוספות וייעוץ מקצועי התקשרי אלינו לננוקראטין סיסטם ישראל ונשמח לענות על כל שאלה :1-700-708-228

 

 


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...